SKÓCIA BESZÁMOLÓ

6/04/2019

Közkívánatra megosztom veletek a skóciai utunk kulisszatitkait, amivel remélem segítelek benneteket egy emlékezetes Felföldi túra megszervezésében. Lássuk a részleteket!

útvonal

Először gyorsan megmutatom, hogy merre is jártunk: barátoknál kezdtük ezt a majd két hetes utazást, így a repülőnk nem Skóciában hanem Angliában landolt. Pár nap után innen kerekedtünk fel, és indultunk Edinburgh-on át Inverness-be. Ha lejjebb tekertek elárulom, hogy miként közlekedtünk, hogyan találtuk ki a programjainkat és mindeközben hol laktunk.

York - Knaresborough

Edinburgh

Itt ajánlom, hogy miután megnéztétek a "kötelező dolgokat" (Dean Village, Holyrood Park, Edinburgh Castle, Royal Botanic Garden (itt a kert ingyen van!), High Street, Victoria Street, Edinburgh Old town, stb.) sétálgassatok csak úgy céltalanul, lessetek be egy régi temetőbe, kapualjba vagy udvarba. Nagyon hangulatos város!

Inverness

Inverness maga szerintem egy egynapos program, a város gyorsan körbejárható, de ha van időtök, akkor ugorjatok ki a Ness Islands Park-ba. (a várostól negyed óra séta) Itt a Ness folyó kis szigeteket hozott létre, amiket be lehet járni. Inverness után érdemes a környéket felfedezni, közel van a Loch Ness, a Culloden csatamező, Clava Cairns, illetve innen is indulnak buszos utak távolibb helyekre. Biciklit is tudtok bérelni, sőt mindenhol van bicikliút, úgyhogy csak bátran!

Isle of Skye

Inverness-ből a Timberbush cég buszos túráján vettünk részt, ahol egy egész napos program keretében elutaztunk Isle of Skye-ra, azaz Skye szigetre, útközben pedig meglestük az Eilan Donan várat (utolsó kép) Ha legközelebb megyek Skóciába, erre a szigetre biztosan eljövök, mert gyönyörű a táj és szerintem nagyon jókat lehetne itt túrázni! A busszal gyorsan végigmentünk rajta, egy-egy helyen lehetett fotózni, közben pedig sok érdekességet hallottunk, így a séta/túrázás része kimaradt.

közlekedés

Mivel York-ban kezdtük az utunkat, Budapestről Doncester-be repültünk. Yorkból Edinburgh-ba, majd Edinburgh-ból Invernessbe pedig vonattal mentünk.

Mindkét alkalommal olyan vonattal utaztunk, ami Londonból indult, így Anglián át Skóciában fejezte be az útját. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság van, így  a vonatjegyek ára eltér, sőt, az árak az idő múlásával változhatnak, éppen ezért érdemes őket előre megvenni. Mi itthonról vásároltuk a jegyeket, amiket vagy kinyomtatva vagy telefonon kellett bemutatni. Rengeteget spóroltunk így, mert helyszínen volt, hogy 4x annyiba került volna ugyanaz az utazás.

Edinburgh-ban a helyi tömegközlekedést is használtuk (Lothian buses), amire alkalmazáson keresztül vettük a napijegyet. A neten minden jegytípus fent van, így mindenki a saját igényeinek megfelelően tud vásárolni; nekünk például nem kellett egy egész hetijegy és jobban jöttünk ki napijegyek vásárlásával. Fontos, hogy a buszvezetőnél drágábbak a jegyek és vannak olyan buszok ahol csak készpénzzel lehet fizetni és pontos összeget kell adni, mert nincs náluk visszajáró. Az alkalmazással ezt a mizériát ki is kerültük! Wifi az egész városban van, így mindig meg tudtuk nyitni a jegyeket is.

Doncester-be Wizz Air-el repültünk, visszafelé Edinburgh-ból pedig Ryanair-el utaztunk.

szállás

A szállás kiválasztásánál a booking-com-on és az Airbnb oldalán nézelődtünk. Itt arra törekedtünk, hogy ár érték arányban a legjobb helyet találjuk, így Edinburgh-ban Airbnb-n keresztül vettünk ki egy szobát, Invernessben pedig a booking.com-on találtuk szimpatikus szállást. Mindkét városban helyi párnál/családnál laktunk, amit én nagyon szeretek, mert csomó szuper tippel szolgáltak a környéket illetően és így valóban meg tudtuk tapasztalni, hogy miként élnek a helyiek. Egyáltalán nem zavartak minket, külön fürdőszobánk is volt, így pedig szerintem teljesen kényelmesen lehet lakni.

Mivel nem szállodában laktunk, ez azt is jelentette, hogy az étkezésekről nekünk kellett gondoskodni, így volt, hogy étteremben ettünk, de főként bevásároltunk a helyi szupermarketben és otthon készítettük el azt amit épp enni szerettünk volna. Mindkét helyen lehetett használni a konyhát így ez nem okozott gondot. A szupermarket árak kb. a pesti áraknak felelnek meg, de étteremben simán volt, hogy az itthoni ár dupláját fizettük, így érdemes inkább előre bevásárolni. Azért egy jó fish & chipset vagy sunday roastot ne hagyjatok ki :)

programok

A programok kiválasztásánál több segítséget is igénybe vettünk. Először is az interneten keresgélve számos tippet találtunk arra vonatkozóan, hogy mit érdemes az úticélunk közelében megnézni. Ezután barátoktól is tanácsot kértünk és én még egyik reggel, már ott Skóciában is körülnéztem az Instagram-on, hogy hova járnak szívesen az emberek. Így találtunk rá például a csodás Dean Village-re Edinburgh-ban. Ezen kívül érdemes az utazási irodák ajánlatát is böngészni, mert ők már elvégezték a nehéz munkát és összeállítottak egy szuper programot. Nektek már csak ki kell nézni azt, ami szimpatikus és saját szervezésben el kell menni, ha nem akartok egy az egyben befizetni.

Skóciában egyébként ajánlom a Rabbie's Tours-t és a Timberbush Tourst. (mi ez utóbbi csapatnál fizettünk be még itthonról azIsle of Skye túrára) Náluk is érdemes körülnézni és, ha nem akartok csoporttal menni, bérlejetek autót és tegyétek meg magatok az általuk kínált túrát. Mi egyelőre nem mertük bevállalni a baloldali vezetést és az is nagyon tetszett, hogy sok érdekességet elmondtak az országról, amit magunktól sosem tudtunk volna meg :) Minden mást - így pl. a városnézést, múzeumot, füvészkertet - "magunktól" találtuk és szerveztük meg az eljutást.

Összességében elmondható, hogy, ha Skóciába indultok mindenképp számítsatok arra, hogy egy kicsit drágább az élet, mint itthon. A legtöbb helyen viszont tudtok kártyával fizetni így én az javaslom, hogy csak minimális pénzt váltsatok.

A szállást, a vonatjegyeket sőt a programok nagy részét itthon is el tudjátok intézni, sőt érdemes is, mert egyrészt sokszor olcsóbb, másrészt a népszerű kirándulások már rég betelnek mire észbe kap az ember. Inspirálódjatok Pinteresten vagy Instagrammon és ne felejtsétek el megnézni az utazási irodák ajánlatát, mert jó ötletet adhatnak egy-egy programhoz.